Kuntien digitalisaatio

Kunta on paikallistasolla toimiva julkishallinnon yksikkö, jolla on oma rajattu alueensa ja väestönsä. Digitalisaatio tai digitalisoituminen tarkoittaa digitaalisen tietotekniikan yleistymistä arkielämän toiminnoissa. Kuntien digitalisaatiosta on yhtä monta toteutusta kuin Suomessa kuntia. Digitalisaatio muuttaa tapojamme elää ja tehdä työtä, käyttää palveluja sekä osallistua ja vaikuttaa. Digitalisaatio on toiminnan muutosta, yhteistyötä, avoimuutta ja uusia teknologioita. Digitalisaation myötä työskentelyn ja asioinnin tulisi olla aiempaa helpompaa.

Digitalisaatio ravistelee organisaation kaikilla tasoilla. Uudet teknologiat mahdollistavat, mutta vasta toiminnan muutokset luovat digitalisaation. Digitalisaatiota ei ole uuden teknologian lisääminen vanhojen toimintatapojen päälle, vaan kyse on aidosti uudenlaisen toiminnan syntymisestä ja vanhasta luopumisesta. Olemassa olevat rakenteet on mietittävä uudelleen. On luovuttava seinistä ja siirryttävä omistamisen ylläpitämisestä palvelujen ostamiseen ja tarjoamiseen. Toimivimmat ratkaisut muotoutuvat vain kokeilemalla ja sopeutumalla ajatukseen, että muutos on tullut kehitykseen jäädäkseen.

Kuntien digitalisaatio koskettaa kaikkia; kuntalaisia, kunnan työntekijöitä, kunnan johtoa ja luottamushenkilöitä. Tuskin on enää kuntia, jotka eivät olisi havainneet muuttunutta asukaskäyttäytymistä tai työntekijöiden odotuksia uusista tavoista hoitaa päivittäiset tehtävät. Sen sijaan on lukuisia kuntia, jotka eivät ole reagoineet muutoksiin riittävällä vakavuudella tai nopeudella. Myöhemminkin ehtii, mutta matka muihin voi olla kilpailumielessä liian pitkä, kun asukkaat ja työntekijät ovat jo äänestäneet jaloillaan. Kuntien digitalisaatiosta on tullut kilpailukykytekijä!

Kuntien palveluista noin 90 prosenttia on lakisääteisiä eli samoja kaikille kunnille. Yleinen toive on kuntien välisen avoimuuden ja yhteistyön lisääntyminen eli käytettävissä olevien resurssien ja osaamisen tehokkaampi hyödyntäminen. Yhdessä tekeminen voi olla yksin tekemistä tehokkaampaa, taloudellisempaa ja varmempaa. Isommilla kunnilla voi olla suuremmat resurssit, mutta pienemmät kunnat voivat hyödyntää ketteryyttään. Digitalisaatio ei ole vastakkainasettelua.

Ajureita kuntien muutokseen ja yhteistoiminnan lisäämiseen ovat mm. digitalisaation odotukset, kasvavat kustannukset, tietoturva ja tietosuoja, sote-uudistus (hyvinvointialueet) sekä erityisosaamisen tarpeet. Kyse ei ole vaan tahdosta vaan myös lainsäädännön tuomista velvoitteista. Tällä hetkellä kuntien talous heikkenee, eikä digitaaliset ratkaisut, yhteistyö ja avoimuus lisäänny riittävän nopeasti. Digitaaliset ratkaisut ovat parhaimmillaan ylikunnallisina toimintamalleina, jolloin resursseja riittää niiden ylläpitämisen lisäksi myös kehittämiseen.

Digitalisaatioon sisältyy aina sekä asiakaskokemus että työntekijäkokemus. Työntekijöiden työskentelymahdollisuuksia on kyettävä monipuolistamaan ja tehostamaan samalla kun asiakkaille tarjottavia palveluja irrotetaan ajasta ja paikasta. Rutiinien automatisointi vapauttaa työntekijät tekemään entistä tarkoituksenmukaisempaa työtä, samalla kuin ”omatoimisointi” mahdollistaa asiakkaiden palvelut heidän valitsemallaan tavalla.

Digitaalinen kehitys on investointi, jonka tuotto mitataan toimivassa arjessa ja uusissa innovaatioissa. Toiminnan muutos saattaa ensin vaatia mittaviakin investointeja ja edellyttää rinnalleen vahvaa muutosjohtamista. Onnistumiset saavutetaan matalalla hierarkialla, luovilla kokeiluilla ja ketterillä työtavoilla. Digitalisaatio on myös rohkeutta ylittää näkyviä tai näkymättömiä rajoja. Digitalisaation suurimmat hyödyt mitataan tulevina vuosina ja vuosikymmeninä, aloitettava on kuitenkin Nyt!

Ensimmäisen esitettävän kysymyksen tulisikin kuulua: Kuinka me aloitamme ja mitkä ovat ensimmäiset askeleet, jotka meidän tulisi ottaa?

Avarastin asiantuntijat auttavat mielellään niin digitalisaatioon liittyvien kysymyksien asettelussa kuin niihin vastauksien etsimisessä!

Kuntien digitalisaatioon liittyviä palvelutuotteita ovat mm.

Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon (puhe-, koulutus- tai konsultointi)

Digitaalinen ja ihmisläheinen kunta 2035 (puhe-, koulutus- tai konsultointi)

Tutustu myös Kuntien digitalisaatioon liittyviin julkaisuihin täällä.

Katso myös puheet, koulutukset, konsultoinnit ja muut.

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä, niin katsotaan miten voimme auttaa ja yhdessä edistää kuntasi digitalisaatiota!

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 3.4.2020 alkaen.

Verkkokauppa

Toni Auvinen Avarasti Oy
Isoharjantie 4
71800 Siilinjärvi

0442450818
toni.auvinen@avarasti.fi
www.avarasti.fi
2004563-6

AVARASTI-verkkokauppa myy asiantuntijoiden tuotteistettuja palveluja julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen, toimitustapojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Palvelut tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin, täyttämällä tilauslomakkeen tiedot ja lähettämällä tilaus. Tilatessaan verkkokaupasta tilaajan edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin sekä rekisteri- ja tietosuojaselosteeseen.

Tilauksen maksaminen

Lasku tilauksesta lähetetään verkkolaskuna tai PDF-laskuna sähköpostin liitteenä jälkikäteen.

Maksuehto 14 pv netto tilattujen palvelujen ensimmäisestä toteutuspäivästä ja sähköisten tiedostojen tai tallenteiden osalta tilauspäivästä

Tilausvahvistus

Tilauksen jälkeen tilaajan antamaan sähköpostiosoitteeseen lähetetään tilausvahvistus, josta näkyvät tilausta koskevat tiedot. Tilaajan velvollisuus on tarkastaa tilausvahvistuksen oikeellisuus ja ottaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun alla olevilla yhteystiedoilla.

Toni Auvinen Avarasti Oy
Isoharjantie 4
71800 Siilinjärvi

0442450818
toni.auvinen@avarasti.fi
www.avarasti.fi
2004563-6

Toimitustavat

Tilauksen sisältämät palvelut voidaan toimittaa palvelusta tai tilaajan valinnasta riippuen, joko paikan päällä, etäyhteydellä tai sähköisesti.

Paikan päällä -toimitustapa tarkoittaa, että tilattu palvelu toteutetaan tilaajan omissa tiloissa, tapahtuman järjestämispaikalla tai muussa erikseen sovittavassa kohteessa.

Etäyhteydellä -toimitustapa tarkoittaa, että tilattu palvelu toteutetaan Microsoft Teamsilla tai jollain muulla videoyhteyden luovalla ohjelmalla.

Sähköisesti -toimitustapa tarkoittaa, että tilattu palvelu toimitetaan sähköisenä tiedostona tai tallenteena.

Toimituskulut

Tilauksen hintaan lisätään laskutusvaiheessa toimituskuluina matkakustannukset asiantuntijan kotipaikkakunnalta toteutuspaikalle joukkoliikenteellä toteutuman mukaisesti tai autolla 0,53 euroa/km. Matka-ajan ollessa yhteen suuntaan yli kolme tuntia lisätään hintaan 150 euron majoitus- ja päivärahakustannus. Microsoft Teams tai muilla vastaavilla etäyhteyksillä, tiedostona tai tallenteena toimitetut palvelut ilman matka-, majoitus- ja päivärahakustannuksia. Kaikki hinnat sisältävät voimassa olevan arvonlisäveron.

Toteutuksen ajankohta

Tilaaja esittää toiveen tilaamiensa palveluiden toteuttamisen ajankohdasta tilauslomakkeen lisätietoja kohdassa.

Toimitusaika vahvistetaan asiakkaalle tilauksen saapumisen jälkeen sähköpostilla tai puhelimitse.

Peruutusoikeus

Tilaajalla on oikeus peruuttaa tilaus 14 päivän kuluessa tilauksesta syytä ilmoittamatta.

Palveluilla ei ole peruutusoikeutta, jos niiden toteuttaminen on aloitettu.

Sähköisillä sisällöillä ei ole peruutusoikeutta, jos niiden toimittaminen on aloitettu.

Peruutusoikeuden määräajan noudattamiseksi riittää ilmoitus peruutuaoikeuden käyttämisestä ennen peruutussajan päättymistä sähköpostilla: asiakaspalvelu@avarasti.fi 

Ongelmatilanteet

Mikäli tilattu, toimitettu tai toteutettu palvelu ei vastaa palvelusta etukäteen annettuja tietoja, tulee virheestä ilmoittaa viimeistään 14 päivän kuluessa palvelun toimituksesta tai toteutuksesta kirjallisesti sähköpostin välityksellä: asiakaspalvelu@avarasti.fi